We zetten in op duurzame bereikbaarheid

Een goede bereikbaarheid is belangrijk om wonen, werken, voorzieningen, recreatie en onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen.

Tekening van een kleine bestelbus met een stekker voor een verkeerslichtVerkeersveiligheid

Een veilig vervoersnetwerk waarbij verschillende vervoersmiddelen op elkaar aansluiten is daarbij van groot belang. Een veilig en aantrekkelijk fietsroutenetwerk is hier een belangrijk onderdeel van.

Op verschillende plekken in onze gemeente voelt de situatie op de weg onveilig voor fietsers, mede als gevolg van te smalle fietspaden en het ontbreken van vrij liggende fietspaden. De openbare ruimte en het vervoersnetwerk moet voor iedereen toegankelijk blijven, vooral voor mensen die minder mobiel zijn.

Bereikbaar

Het openbaar vervoernetwerk is ontoereikend in het landelijk gebied. Uit de bewonersenquête uit het participatieverslag (PDF, 2.2 MB) blijkt dat er grote behoefte is aan meer fietspaden en betere OV-verbindingen, vooral onder jongeren. Veel respondenten geven aan dat de fiets voorrang moet krijgen op de auto, zowel in nieuwbouwwijken als in de huidige woonplaatsen.

Binnen Vijfheerenlanden is sluipverkeer op een aantal plekken een probleem. Gevolgen hiervan zijn onveilige situaties, geluidoverlast, trillinghinder en luchtvervuiling.

Verduurzamen

Om bij te dragen aan de klimaatdoelen moet onze mobiliteit verduurzamen. Dat betekent: zuinige, schone of elektrische auto’s, meer en aantrekkelijke mogelijkheden om op de fiets grotere afstanden af te leggen en goede (bij voorkeur schone) openbaar vervoersmogelijkheden.

Wij vinden een veilig en aantrekkelijk fietsklimaat belangrijk. Met name voor het overbruggen van langere afstanden op de fiets, willen we een aantal doorgaande, zogenoemde snelfietsroutes, realiseren. Dit doen we in samenwerking met de provincie en het waterschap.

Wat willen we bereiken?

We willen onze inwoners stimuleren schone vervoersmiddelen te gebruiken. We zetten in op een optimale combinatie van (deel)fiets, (schoon) openbaar vervoer en (deel)auto of (deel)scooter. Dit stimuleren we door samen met onze partners in de regio de faciliteiten en verbindingen voor schone mobiliteit te verbeteren.

Fietsen aantrekkelijk maken

Wij vinden een veilig en aantrekkelijk fietsklimaat belangrijk. Met name voor het overbruggen van langere afstanden op de fiets, willen we een aantal doorgaande, zogenoemde snelfietsroutes, realiseren. Dit doen we in samenwerking met de provincie. Daarmee stimuleren we mensen ook over langere afstanden de fiets te nemen. Hiermee dragen we bij aan verschillende ambities en doelen: bevorderen gezondheid door het fietsen te stimuleren (zowel woon-werk verkeer als recreatief) en aan het realiseren van de klimaatdoelen door de auto vaker thuis te laten. Tevens betekent dit een verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van geluidsoverlast (zie ook We waarborgen een gezonde en veilig leefomgeving).

Naar elektrisch rijden

We bieden ruimte aan voorzieningen voor elektrisch vervoer, waaronder openbare laadpalen voor auto’s. Hierbij sluiten we aan op het Regionale Mobiliteitsplan. We gaan in gesprek met werkgevers over een werkgeversaanpak ‘Goed op Weg (Deze link gaat naar een externe website)’ en zetten in op een aangescherpte parkeernorm om het gebruik van de auto te ontmoedigen.

Auto blijft nodig Vijfheerenlanden

Voor optimale bereikbaarheid is het noodzakelijk de wegen en voorzieningen voor autoverkeer op orde te houden. We houden de mogelijkheid voor uitbreiding van infrastructuur open, wanneer dit nodig is vanuit verkeersveiligheid en/of onoplosbare verkeersknelpunten. In het openbaar gebied zorgen we voor voldoende parkeervoorzieningen. In woonwijken gaan we uit van parkeren op eigen terrein of op een centrale parkeerplaats op afstand. We streven bij nieuwbouw naar een autoluwe woonomgeving, waarvoor ook de parkeernorm aanscherpen/ verlagen waar dat mogelijk is.

De A27 vormt momenteel een knelpunt. We zetten in op het volwaardig maken van knooppunt Everdingen. Dit zal zorgen voor vermindering van onnodig doorgaand verkeer in Vianen, tussen Vianen en Lexmond en in Hei- en Boeicop. Dit is ook nodig voor de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein Gaasperwaard 3. De verbreding van de A27 tussen knooppunt Everdingen en Houten is ook gewenst.

Verbeteren openbaar vervoer

We investeren in de ontwikkeling van openbaar vervoerknooppunten (HUB’s). We zetten in op de combinatie van voorzieningen, wonen, werken op deze knooppunten. We willen de bereikbaarheid van de knooppunten verbeteren en de verbinding richting woon- en werklocaties zo goed mogelijk maken. Daarom bieden we ruimte aan voorzieningen voor (elektrische) fietsen, deelvervoer, P+R en goede overstapmogelijkheden.

Samen met de provincie werken we aan de ontwikkeling van HUB Vianen als volwaardig regionaal transferium. Hierbij spreken we over de regiopoort Vianen, een locatie aan de rand van het stedelijk gebied met potentie voor gebiedsontwikkeling en het verbeteren van de knoopwaarde van de HUB.

Daarnaast werken we aan de ontwikkeling van HUB Leerdam, HUB Lexmond en HUB Meerkerk als volwaardige overstappunten voor onze inwoners. Voor het stationsgebied Leerdam is in de toekomst een betere aansluiting voor de fiets en de bus nodig. Bij de HUB Meerkerk verbeteren we de veiligheid en de aanrijroute naar de HUB, ook op de fiets. We onderzoeken daarnaast of er nog meer plekken nodig en beschikbaar zijn voor (lokale) HUB's al dan niet met P+R.

Naast de regiopoort Vianen zien we voor de toekomst ook potentie voor een (lokale) HUB nabij Hoef en Haag. Ten zuiden van het volwaardig knooppunt Everdingen zien wij voor de verdere toekomstkansen voor een regionaal, multifunctioneel transferium. Hier kan verkeer richting Metropool Regio Utrecht (MRU) afgevangen worden. Ook kan het transferium dienstdoen als ontsluiting voor inwoners en toeristen naar ons buitengebied.

Hoe gaan we dat doen?

  • We willen door middel van een risicoanalyse verkeersknelpunten in beeld brengen en aanpakken.
  • We zetten in op een veilig en samenhangend routenetwerk voor fietsers en openbaar vervoer, we werken aan aantrekkelijke, veilige, toegankelijke en groene verbindingen binnen en tussen woonplaatsen voor fietsers en wandelaars. De fietsverbinding over de Lek via de brug met de A2 is een belangrijke schakel hierin. De plannen van Rijkswaterstaat om een fietsverbinding over de A27 aan te leggen bij de nieuw toekomstige brug over de Lek, sluiten hierbij aan.
  • We bieden ruimte aan initiatieven die bijdragen aan de verbetering van de bereikbaarheid van de kleine woonplaatsen.
  • We bieden ruimte aan voorzieningen voor schone mobiliteit.
  • We streven naar verkeersluwe zones met parkeren op afstand.
  • In nieuwbouwprojecten stimuleren we het gebruik van schone vervoersmiddelen door in te zetten op een fietsvriendelijke omgeving en optimale fietsbereikbaarheid en een goede aansluiting op openbaar vervoer en deelvervoer. We zetten in op autoluwe wijken.
  • We lobbyen voor het behouden en verbeteren de huidige OV-verbindingen. We onderzoeken de uitbreiding van de mogelijkheid voor laagdrempelige flexdiensten.
  • We willen in samenwerking met partners in ieder geval inzetten op de vermindering van het sluipverkeer.
  • We zetten samen met de provincie in op ontwikkeling van Regiopoort Vianen en OV-HUB Meerkerk en Leerdam. We starten met het opstellen van een gemeentelijke visie op de HUB's.
  • We lobbyen voor een volwaardig knooppunt Everdingen om zo onnodig doorgaand verkeer in onze woonplaatsen te voorkomen.
  • We realiseren een ongelijkvloerse kruising bij het Recht van Ter Leede in Leerdam zodat de spoorveiligheid en de doorstroming verbetert. Ook wordt de spoorwegovergang bij de Koendersweg verbeterd en komt er een fietstunnel van Broekgraaf naar Broekgraaf-Noord.
  • We gaan onderzoeken of we de ontsluiting van de kern Leerdam naar de A27 kunnen optimaliseren door een nieuwe randweg om de kern Nieuwland aan te leggen.